Symulacja procesu inwestycyjnego
Przygotowaliśmy dla Państwa prostą symulację procesu inwestycyjnego. Klikając w przycisk „Rozpocznij” przejdą Państwo do kilku prostych pytań, które mają na celu wskazanie Państwu możliwych ścieżek postępowania podczas przeprowadzania procesu inwestycyjnego.
Pytania są przygotowane w taki sposób, aby przybliżyć Państwu aspekty prawno-administracyjne związane z procesem inwestycyjnym. Udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania nie niosą za sobą żadnych skutków prawnych a jedynie mają na celu ułatwienie Państwu ustalenie prawidłowej ścieżki postępowania.
Jeśli mają Państwo pytania związane z niniejszą symulacją lub też sugestie, co możemy w niej zmienić – prosimy o kontakt na: proces_inwestycyjny@il-pib.pl.
Czy budowa jest w obszarze NATURA2000?
Dodatkowe informacje
Natura 2000 to program sieci obszarów objętych ochroną przyrody na terytorium Unii Europejskiej. Celem programu jest zachowanie określonych typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków, które uważane są za cenne i zagrożone w skali całej Europy. Aktualnie sieć Natura 2000 w Polsce zajmuje około 20% powierzchni lądowej kraju, a w jej skład wchodzi około tysiąca obszarów mających znaczenie dla specjalnych obszarów ochrony siedlisk oraz obszarów specjalnej ochrony ptaków. Obszar Natura 2000 jest rozległym teren obejmującym nie tylko siedliska przyrodnicze, ale również całą infrastrukturę gospodarczą. W jego granicach możemy zobaczyć całe miejscowości, miasta i wsie, jak również pojedyncze budynki i zakłady, a także drogi. Dla przykładu, w Warszawie jest to cała Dolina Środkowej Wisły, przecinająca Stolicę w połowie, czy Las Bielański.
Kompletną listę obszarów można znaleźć na stronach GDOS pod adresem Natura2000. To, czy dana SBTK może potencjalnie znacząco wpływać oddziaływać na obszar Natura 2000, oceniane jest w ramach innych postępowań prowadzonych w związku z inwestycją przez organy np. w sprawie PnB (art. 96 ust. 1 UoUiś). Organ prowadzący postępowanie może nałożyć na inwestora obowiązek przedłożenia dokumentacji inwestycji (m.in. tzw. katy informacyjnej przedsięwzięcia (art. 96 ust. 1 UoUiś) do RDOŚ (art. 96 ust. 3 UoUiś).
Ocena wpływu na obszar Natura 2000 jest procedurą, której celem jest ustalenie czy budowa SBTK może znacząco negatywnie oddziaływać na wspomniany obszar w zakresie zdefiniowanym w art. 3 ust. 1 pkt 17 UoUiś. RDOŚ, po analizie dokumentacji inwestycyjnej, może stwierdzić obowiązek oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 i zobowiązać inwestora do przedłożenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 i określić zakres tego raportu (art. 97 ust. 3 UoUiś). Nie musi jednak tego robić, jeżeli w drodze postanowienia stwierdzi, że przedsięwzięcie nie będzie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 (art. 97 ust. 5 UoUiś). Stanowisko w tym zakresie RDOŚ podejmuje w ciągu 14 dni od otrzymania dokumentów (art. 97 ust. 6 UoUiś), a na postanowienie RDOŚ przysługuje zażalenie (art. 97 ust. 7 UoUiś).
W praktyce taki raport może powstawać długo, bo może istnieć potrzeba analizy zachowania się zwierząt na określonym terenie, co może być możliwe tylko w krótkich okresach w ciągu roku. Co istotne w procesie, analizowany jest nie tylko wpływ samej inwestycji, ale i jej realizacji (czyli procesu budowy). Co do zasady, stacje bazowe mogą powstawać w obszarze Natura 2000, wysokość stacji jest niższa niż trasy przelotowe ptaków, a sama konstrukcja nie stanowi zagrożenia kolizyjnego, choć takie zagrożenie mogą stanowić np. odciągi w przypadku stacji tymczasowych.
Kompletną listę obszarów można znaleźć na stronach GDOS pod adresem Natura2000. To, czy dana SBTK może potencjalnie znacząco wpływać oddziaływać na obszar Natura 2000, oceniane jest w ramach innych postępowań prowadzonych w związku z inwestycją przez organy np. w sprawie PnB (art. 96 ust. 1 UoUiś). Organ prowadzący postępowanie może nałożyć na inwestora obowiązek przedłożenia dokumentacji inwestycji (m.in. tzw. katy informacyjnej przedsięwzięcia (art. 96 ust. 1 UoUiś) do RDOŚ (art. 96 ust. 3 UoUiś).
Ocena wpływu na obszar Natura 2000 jest procedurą, której celem jest ustalenie czy budowa SBTK może znacząco negatywnie oddziaływać na wspomniany obszar w zakresie zdefiniowanym w art. 3 ust. 1 pkt 17 UoUiś. RDOŚ, po analizie dokumentacji inwestycyjnej, może stwierdzić obowiązek oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 i zobowiązać inwestora do przedłożenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 i określić zakres tego raportu (art. 97 ust. 3 UoUiś). Nie musi jednak tego robić, jeżeli w drodze postanowienia stwierdzi, że przedsięwzięcie nie będzie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 (art. 97 ust. 5 UoUiś). Stanowisko w tym zakresie RDOŚ podejmuje w ciągu 14 dni od otrzymania dokumentów (art. 97 ust. 6 UoUiś), a na postanowienie RDOŚ przysługuje zażalenie (art. 97 ust. 7 UoUiś).
W praktyce taki raport może powstawać długo, bo może istnieć potrzeba analizy zachowania się zwierząt na określonym terenie, co może być możliwe tylko w krótkich okresach w ciągu roku. Co istotne w procesie, analizowany jest nie tylko wpływ samej inwestycji, ale i jej realizacji (czyli procesu budowy). Co do zasady, stacje bazowe mogą powstawać w obszarze Natura 2000, wysokość stacji jest niższa niż trasy przelotowe ptaków, a sama konstrukcja nie stanowi zagrożenia kolizyjnego, choć takie zagrożenie mogą stanowić np. odciągi w przypadku stacji tymczasowych.