Symulacja procesu inwestycyjnego


Przygotowaliśmy dla Państwa prostą symulację procesu inwestycyjnego. Klikając w przycisk „Rozpocznij” przejdą Państwo do kilku prostych pytań, które mają na celu wskazanie Państwu możliwych ścieżek postępowania podczas przeprowadzania procesu inwestycyjnego.

Pytania są przygotowane w taki sposób, aby przybliżyć Państwu aspekty prawno-administracyjne związane z procesem inwestycyjnym. Udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania nie niosą za sobą żadnych skutków prawnych a jedynie mają na celu ułatwienie Państwu ustalenie prawidłowej ścieżki postępowania.

Jeśli mają Państwo pytania związane z niniejszą symulacją lub też sugestie, co możemy w niej zmienić – prosimy o kontakt na: proces_inwestycyjny@il-pib.pl.

Czy wydano decyzję ULICP?
Tak
Dodatkowe informacje

Prawo niektóre inwestycje wyróżnia w specjalny sposób uznając, że są inwestycjami celu publicznego, czyli realizujące działania o znaczeniu lokalnym (gminnym) i ponadlokalnym (powiatowym, wojewódzkim i krajowym). Są to m.in. drogi publiczne, linie kolejowe czy szkoły i budynki administracji publicznej. Wśród takich inwestycji art. 6 UoGn już w pkt 1 wymienia obiekty i urządzenia łączności publicznej. Cechą takich inwestycji jest to, że są one specjalnie traktowane w procesie uzyskiwania niezbędnych zgód i pozwoleń. wSBTK jest inwestycją celu publicznego z zakresu łączności publicznej o znaczeniu lokalnym – bo zapewnia możliwość świadczenia usług telekomunikacyjnych szeregu osób znajdujących się w jej zasięgu. Dokładniej definiuje to art. 4 pkt 18 UoGn mówiąc, że należy przez to rozumieć infrastrukturę telekomunikacyjną służącą zapewnieniu publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w rozumieniu przepisów Pt.

W wypadku, gdy działka, na której ma powstać wSBTK nie jest terenem zamkniętym oraz nie jest objęta MPZP, inwestor występuje do Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta (art. 51 ust. 1 pkt 2 UoPzp) z wnioskiem o ULICP (art. 4 ust. 2 pkt 1 UoPzp).

Nie można uzależnić wydania decyzji o ULICP od zobowiązania się wnioskodawcy do spełnienia nieprzewidzianych odrębnymi przepisami świadczeń lub warunków (art. 52 ust. 3 UoPzp) oraz nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie inwestycyjne jest zgodne z przepisami odrębnymi (art. 56 UoPzp w zw. z art. 46 ust. 3 UoWrust). Ład przestrzenny, walory architektoniczne czy krajobrazowe (wygląd wSBTK wyróżniający się na tle krajobrazu) nie mogą stanowić wyłącznej podstawy odmowy ULICP. Sprzeciw lokalnej społeczności nie jest podstawą do wydania decyzji odmownej, nie można też uzależnić wydania pozytywnej od np. remontu drogi dojazdowej czy modernizacji okolicznego przejścia dla pieszych.

O wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ULICP oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości (art. 53 ust. 1 UoPzp). Termin „sposób zwyczajowo przyjęty” oznacza, że stosowne ogłoszenie może zostać opublikowane w prasie lokalnej, na tablicy ogłoszeniowej w sołectwie, przekazane ustnie na spotkaniu Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta z mieszkańcami itp. Nie oznacza to przekazywania informacji w sposób indywidualny (np. poprzez bezpośredni kontakt drogą listowną lub elektroniczną z każdym mieszkańcem).

W postępowaniu o ULIPC, decyzję wydaje się po uzgodnieniu z szeregiem organów wymienionych w art. 53 ust. 4 UoPzp w zależności od konkretnej sytuacji. Organy te mają, co do zasady, 2 tygodnie na wniesienie uwag, jeżeli w tym czasie ich nie wniosą, to uzgodnienie uznaje się za dokonane (art. 53 ust. 4 UoPzp). Inwestor jako jedyny może wnieść zażalenie na postanowienie organu uzgadniającego.

Najczęstszymi przypadkami uzgodnień są:
  • wojewódzki konserwator zabytków – w odniesieniu do obszarów i obiektów objętych formami ochrony zabytków;
  • dyrektor parku narodowego – w odniesieniu do obszarów położonych w granicach parku i jego otuliny;
  • regionalny dyrektor ochrony środowiska - w odniesieniu do innych obszarów objętych ochroną na podstawie przepisów o ochronie przyrody (w tym obszarów Natura 2000);
  • właściwy zarządca – w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego;
  • Prezes Urzędu Transportu Kolejowego -w odniesieniu do obszarów przyległych do linii kolejowej o znaczeniu państwowym. Postępowanie w sprawie ULICP można zawiesić na 12 miesięcy w przypadku, gdy w tym czasie będzie trwało opracowywanie MPZP obejmującego teren planowanej budowy wSBTK lub w ciągu 2 miesięcy od zawieszenia zostanie podjęta uchwała o rozpoczęciu takich prac (art. 58 UoPzp).

    Organem wyższej instancji, do którego strona (inwestor) może odwołać się od negatywnej decyzji ULICP, jest SKO. Wnosi się je za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie ULICP, czyli Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta.